СТЕНОГРАМА

засідання Комітету з питань фінансової політики і банківської діяльності

 19 квітня 2016 року

Веде засідання Голова Комітету РИБАЛКА С.В.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Доброго дня, шановні народні депутати, шановні    присутні! 

На сьогоднішньому засіданні  у нас присутні 7 народних депутатів, тобто кворум є. Засідання оголошую відкритим.

Пропонується затвердити порядок денний сьогоднішнього комітету.  Якщо є якісь пропозиції?

_______________. Погодити.

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Погодити.  Хто - "за"?  Прошу голосувати. Проти?  Утримались?   Рішення прийнято.

Перше питання порядку денного – це проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів  України щодо врегулювання особливостей ліцензування  господарської діяльності з надання фінансових  послуг (реєстраційний номер 3739) народних депутатів Рибалко, Довбенко, Романюк, Лаврик, Кубів. Це в нас  друге читання законопроекту, він  був доопрацьований  до другого читання в дуже стислі терміни, у п'ятницю, 15.04… року закінчився  термін подання пропозицій.

Я вас, шановні колеги, прошу взяти таблицю, щоб це було більш краще нам читати, ці правки. До законопроекту надійшла 51 пропозиція від народних депутатів: враховано повністю 25, по суті – 5, врахована редакційно  одна і враховано  частково – 2.        

Доповідає у нас з першого цього питання перший заступник  голови  Довбенко Михайло Володимирович.  Будь ласка, вам слово.

ДОВБЕНКО М.В.  Шановні колеги, доброго  дня! У вас  є таблиця і я хочу сказати, що  хоч в п'ятницю і закінчився термін, але ще  від депутатів Голубова і Гуляєва надійшли теж правки. І повинен вам сказати, ми уважно їх розглянули, вони не вплинули суттєво на те, що викладено вам  у "Порівняльній  таблиці". Тому  я думаю, що ми можемо керуватися тим документом, який у вас є, я маю на увазі "Порівняльна таблиця".  Хочу сказати, що щиро вдячний всім, хто долучився, бо дійсно, були суттєві і досить аргументовані речі, доповнення   і зміни, ми їх врахували.  Однак, 15 відхилено і там є кілька, які повторюються, і тому по суті получається десь 8, чи 9. Я думаю,  що ми можемо пройтись по кожній.

Якщо тут є автори і наполягають. Якщо  є у депутатів якісь, я можу теж прокоментувати, бо у вас все написано, у тому числі аргументація, чому вони відхилені, чому враховані частково і чому теж враховані. Якщо є потреба, можна коментувати.

ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні колеги, як будемо рухатися в цьому напрямку?

Я ще хочу наголосити, що у нас… підходила наша колега народний депутат Кужель Олександра  Володимирівна. Просила, щоб ми послухали точку зору помічника ………. Ольга Юріївна. Так? (Шум у залі)

Давайте почуємо вашу точку зору, а потім спитємо у профільних інституцій.

Помічник Кужель О.В.  Шановні народні депутати! Пропозиції Олександри Володимирівни спрямовані  передусім на усунення дублювання положень, запропонованих законопроектом і чинних положень Закону про ліцензування  видів господарської діяльності, а також на усунення штучного розширення повноважень національного регулятора, особливо що стосується сфери контролю і також  щодо здійснення  контролю та  щодо затвердження умов впровадження діяльності з надання фінансових послуг.  Ці питання мають бути врегульовані законом.

Також ми пропонуємо залишити у чинній редакції статтю 7 Закону "Про ліцензування видів діяльності", оскільки особливості, які  запропоновані законопроектом, фактично  віддзеркалюють це копіювання положень Закону про ліцензування. У більшості випадків. Дякую.

ГОЛОВУЮЧИЙ. Михайло  Володимирович.

ДОВБЕНКО М.В. Дякую. Колеги, деякі правки Олександри Володимирівни  враховані, деякі – частково,  а деякі не враховані. Я повинен сказати, що ми  досить уважно розглядали ці правки, в тому числі радилися з експертами, спеціалістами ……….фінпослуг,  мали досить серйозну дискусію і в підсумку прийшли саме до такого трактування, як тут є порівняльній таблиці. Тому я думаю, що  можемо передати Олександрі Володимирівні велику подяку за те, що вона долучилася і прийняти аргументацію, яку ми виклали в порівняльній таблиці. Спасибі.

ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні колеги, є якісь ще питання? Потреба є Нацфінпослуг, Ігоря Володимировича заслуховувати? Тоді пропонується рекомендувати Верховній Раді проект Закону України про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо врегулювання особливостей ліцензування господарської діяльності з надання фінансових послуг (номер 3739) прийняти у другому читанні та в цілому. Хто - "за", прошу голосувати. Проти? Утримались? Рішення прийнято. Дякую, колеги.

(Загальна дискусія)

 ГОЛОВУЮЧИЙ. Це будете казати, коли Рада проголосує. Поки немає, за що, Ігор Володимирович.

Друге питання в нас сьогоднішнього порядку денного: проект Закону про заборону фінансових пірамід в Україні (реєстраційний номер 0959). Зазначений законопроект було розроблено Нацфінпослуг з метою заборони функціонування на території України фінансових пірамід. Законопроект містить визначення фінансової піраміди та передбачає кримінальне покарання за створення умов для фінансової піраміди, пропонувати участь в ній або залучення фінансових активів за її допомогою. Доповідає в нас з цього законопроекту Поляков Максим Анатолійович. Будь ласка, вам слово.

ПОЛЯКОВ М.А. Доброго дня, шановні колеги.

Даний законопроект, як тільки симптоматично був зареєстрований, в цей же день припинила роботу в країні така організація, як "МММ" була. Проблеми, які існують в цій сфері, відомі, щодо фінансових пірамід.

Ну, хочу звернути увагу тільки, що до нас надійшло звернення від нашої колеги Ганни Гопко, в листі якого вона висловила занепокоєння долею тисяч українців, які втратили сотні мільйонів гривень внаслідок фінансових махінацій, та зазначено, що кількість жертв таких фінансових махінацій ставатиме більше.

Щодо підтримки даного законопроекту, до нас надійшло 9 пропозицій, більшість яких враховано. Була пропозиція від нашого колеги Ігоря Луценка, але, на жаль, ми не можемо її врахувати, тому що ми не є членами  Євросоюзу на даний час. Але сподіваюсь, коли ми станемо членами даної організації, пропозиція буде впроваджена автоматично. Також пропозицію включити щодо статті 2, адже діяльність фінансових установ регулюється окремими законами та відповідно державними органами. Інші пропозиції були враховані, а також на останньому етапі законопроект був опрацьований, залучені представників Національного банку та Національної, Нацкомфінпослуг. Тому пропозиція до колег підтримати даний законопроект. Дякую.

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, Максим Анатолійович.

Шановні колеги, хто ще хоче висловитися з цього приводу?

_______________. … по конкретним пунктам.

ГОЛОВУЮЧИЙ. По конкретним пунктам? Так давайте, це вже, як я розумію, друге читання у нас. Тобто давайте, Павло  Олександрович, вам слово.

РІЗАНЕНКО П.О. Доброго дня. Народний депутат Різаненко. Прекрасний закон, дуже добре, що у нас не було фінансових пірамід. У мене є просто до мого колеги Максима Полякова пропозиція. Трошки, я розумію, що це, може, не за процедурою, але все-таки, можливо, ми з голосу розглянемо можливість підкорегувати ті правки, які,… от 2 правки, які з вами запропоновані. Одна, це до статті 2, яка звучить так, що фінансова пі… Тут є визначення фінансової піраміди. І в цьому визначенні, між іншим, говориться: якщо при цьому залучення фінансових активів відбувається без здійснення інвестиційної або іншої законної діяльності. Справа в тому, що піраміда може, в тому числі, і частково вести інвестиційну діяльність. І якщо, мені здається, залишити в такій, в такому формулюванні, то якраз чисті піраміди підпадуть, а от змішана піраміда, яка є по суті своїй пірамідою, але частково інвестує десь свої гроші, то не підпаде під визначення піраміди. Тому, можливо, прибрати оцю частину і залишити: якщо при цьому виплата матеріальної винагороди особам, фінансові активи яких були залучені раніше, відбувається за рахунок залучення фінансових активів від інших осіб. Тобто тоді залишиться вона в формулюванні, що, якщо відбувається виплата доходу за рахунок залучених або перерозподілу, то тоді це піраміда, незалежно від того, що, можливо, вони частково такі гроші у щось інвестували і вели якусь законну інвестиційну діяльність.

ПОЛЯКОВ М.А.  Я проти нічого не маю…

РІЗАНЕНКО П.О. Тобто це буде більш коректно, навпаки…

ГОЛОВУЮЧИЙ. Да, будь ласка, Руслан Євгенійович.

ДЕМЧАК Р.Є.  Прям Павло Олександрович із язика, як кажуть, знімав. Нібито  визначення піраміди, мені здається, що воно тут не чітке. Причому, як з одної сторони, що частково можете…… інвестиційну діяльність, так і ……..те, що вони виплачують доходи із нових залучень, тоже дуже важко. Мені здається, що взагалі над цим визначенням потрібно попрацювати. Можливо, ми відкладемо цей законопроект і сформулюємо правильно це визначення, тому що визначення воно дає можливість обходити цей законопроект. Втрачається весь сенс цього законопроекту, якщо ми це визначення залишимо в такому форматі.

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую. Будь ласка, Віктор Миколайович.

РОМАНЮК В.М.  В мене буде пропозиція по законопроекту. Знаєте це, ну, в європейській практиці прийняття подібного нормативного акту ……… в Албанії там законодавець ……. цей нормативний акт в 93-му році після того як на ………. розграбували військові склади і почали масові погроми, через то була введена військова місія Греції і Італії. Тому пропозиція, можливо дійсно відкласти це …………., не так довго залишилось, після того як відбудуться певні події в країні тоді ми вже будемо як би реагувати, тому що, ну, на мій погляд прийняття нормативного акту в даному випадку…

(Шум у залі)  Прийняття… На цьому історичному проміжку прийняття даного нормативного акту, я не бачу сенсу в ньому. Дякую.

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Да, будь ласка, Павло Олександрович.

РІЗАНЕНКО П.О.  Моя пропозиція внести корективи в правку, зводиться до того, щоб визначення зробити чітким, тобто за таких змін буде получатись, що, якщо є виплата доходів учасниками за, не за рахунок прибутку, а саме за рахунок коштів, які залучені від інших учасників або перерозподілу там існуючих коштів, то саме в такому… Ну, це і є по суті визначення піраміди. Що таке фінансова піраміда, якщо ми говоримо не юридично, а по суті, коли не створюється, не заробляється якийсь прибуток, а просто перерозподіляються кошти, залучені кошти між учасниками, комусь, хто раніше більше, ну, завжди, хто раніше вони щось отримують, а хто пізніше то все втрачають. Тому мені здається, що, якщо цю поправку внести то формулювання буде більш-менш, воно буде коректним.

В мене ще одна є пропозиція, це вже стосується правки номер 7 щодо відповідальності по статті 190/1. Тут є залучення фінансової, відповідальність, залучення фінансових активів за допомогою фінансової піраміди або сприяння діяльності фінансової піраміди. І тут є два пункти, один щодо залучення фінансових активів за допомогою фінансової піраміди, а другий саме сприяння діяльності фінансової піраміди. Просто мені здається, що під визначенням "сприяння", яке тут зазначене, тут зокрема надання організаторам фінансової піраміди  приміщень, транспортних  засобів, технічних  пристроїв або іншого майна, що було використано  ними для  залучення. Воно, ну як би так сказать,  неможливо буде проконтролювати. От хтось орендує  приміщення і ти ж  не знаєш  здаєш ти там нормальній  фінансовій компаній чи вони займаються, там створюють фінансову піраміду. Досить часто, особливо на первинному етапі розрізнити фінансову піраміду від фінансової якоїсь компанії нормальної діяльності неможливо, вона  і маскується. Тому така норма буде  занадто, скажемо так, строгая, я б сказав. Я, можливо, запропонував…

_______________. …що були вчинені особою умисно. Тут  більше  це інформаційно. Я розумію, що довести  це важко, але для того, щоб  бажання  пропало здавати в оренду  і використовувати, як би ну більше…

РІЗАНЕНКО П.О.  Моя  пропозиція була б от частину  два виключити, залишити тільки першу частину саме для організаторів фінансової піраміди.

_______________. По першому ……….. я підтримую ……………..

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Михаил  Володимирович, давайте.

ДОВБЕНКО М.В. Колеги, я думаю, що тим паче, що ми всі підтримуємо і для  того і маємо порівняльну таблицю, щоб взяти її в кінцевому варіанті. І тому  пропозиція Павла Олександровича підходить і я так бачу, колеги підтримують, ми можемо  її  зафіксувати і не треба   буде в далекий  ящик відставляти. Я би просив  Віктор Миколайовича не наполягати, а  ще дати слово нашим  очільникам комісій і з врахуванням  їхньої думки тоді ставити на голосування.

_______________. Погоджуюсь. Будь ласка.

ПАШКО І.В. Ми – "за".   Просто  ми  підтримуємо  полностью данный законопроект. Эти  изменения, которые  были внесены, мы точно так же поддерживаем.

ХРОМАЄВ Т.З.  Ми теж підтримуємо, але у мене є запитання, тому що  ми зараз  дуже активно співпрацюємо з комісіями, у тому числі американськими.  І крім цього, співпрацюємо  з нашими правоохоронними органами. У них  є дуже велика  проблема ідентифікувати такі схеми і теж  різницю визначити між нормальною інвестиційною діяльністю та ……………. так  називаємою.  І ми тут вважаємо,  ну це ваше…  ми – "за", але ви подумайте, як  забезпечити повноцінну участь регуляторів, да, в допомозі правоохоронним органам. Вони до нас звертаються, говорять: "В чому різниця? Ми не розуміємо.", тому що ці справи попадають до участкових, вони не розуміють цього. Перед тим как навантажувати їх, ви зрозумійте, це ми бачимо, що таке мастерство цих людей постійно покращується. Тому, вважаю, що якщо ви хочете щось прогресивне, то потрібно цей елемент як би знань інтегрувати…

ПОЛЯКОВ М.А. Міліцію ми не навчимо, на жаль, і з власної практики, коли такі скарги надходять, то єдине насправді це ситуація, це дві комісії, які можуть надати цю інформацію і показати правоохоронцям де є злочин, тому що рівень, на жаль, підготовки фінансової нашої міліції вкрай…

ХРОМАЄВ Т.З. Тоді я би запропонував, ми зараз розробляємо теж законопроект щодо розслідувань комісії, проведення там фінансових розслідувань. Було би дуже корисно якщо ви б визначили в цьому законопроекті ……., регулятор як експерта в судових процесах, експерта, да. Це надає можливість обміну інформації та притягнення до розслідувань фахівців. Це…

(Загальна дискусія) Відповідає, у нас є.

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Якщо ми кажемо просто про суд, то там, як я розумію, …… , да. А, в досудовому?

_______________. В досудовому.

_______________. В досудовому можливо, да.

_______________. В досудовому слідстві, щоб вони могли би нас притягувати як експертів. У Максима є…

ГОЛОВУЮЧИЙ. (Не чути)

Будь ласка, Ігор Володимирович.

ПАШКО І.В.  Я скажу из практики работы Нацкомфинпослуг.  Мы сейчас очень широко привлекаемся и полицией, и прокуратурой, и Службой безпеки Украины именно в качестве экспертов в досудовом расследовании, это бывает как по их просьбе, так и бывает по решению судов соответствующих.

ГОЛОВУЮЧИЙ. Не в самое плохое качество, Игорь Владимирович, где вы привлекаетесь.

РІЗАНЕНКО П.О. За аналогією можу сказати для прикладу, я просто приймав участь в справі, де потрібно було провести експертизу, вона не пов'язана була з цінними паперами, фондами ринками, а порушенням законодавства в земельній сфері, наприклад. Так от Постановою Кабміну є визначено, що єдиним органом, який має право надати оцінку належності застосування  законодавства в земельній сфері визначено Держсільгоспінспекцію. Тому або це потрібно прописувати в законі, або нехай Кабінет Міністрів своєю постановою врегулює і скаже, що органом, який надає належність там  в такій-то сфері, наприклад, в фінансовій сфері або  по злочинам цінних паперах, пов'язаних з цінними паперами, є Нацкомфінпослуг, там ще хтось і так далі. Тобто таким… так можна… я просто дискутую над тим, що це можна врегулювати не тільки законом, а й підзаконним актом на рівні Кабінету Міністрів.

І ………органи, до речі, сприймають експертизи саме……… тому випадку Держсільгоспінспекції, а не Держземагентство (бо є дві, наприклад, експертизи: одна – Держземагентство, а інша –  Держсільгоспінспекції), то  правоохоронні органи і суд приймає до відома саме експертизу Держсільгоспінспекції, так як Постановою Кабміну визначено, що саме вони наділені повноваженнями надавати таку експертну оцінку.

ГОЛОВУЮЧИЙ. ………. Миколайович, будь ласка.

РОМАНЮК В.М.  Шановні колеги, я б хотів би не входити в цю дискусію, тому що насправді це питання врегульовано, у нас є закон про судово-бухгалтерські… про експертизу, про судову експертизу,  де визначено, по-перше, статус, правовий статус експерта. Є реєстр, державний реєстр експертів,  які мають надавати  висновки в рамках судового розгляду. А те, що ми зараз піднімаємо питання, це взагалі питання так  званих статусу спеціалістів і консультантів. У даному випадку всі ці органи, державні органи виступають в якості таких спеціалістів, експертів, які надають ті чи інші  експертні висновки і тій чи іншій справі.

Якщо ми зараз сьогодні введемо в законодавство, надамо статус органу, який має надавати експертні висновки, це абсолютно розбалансує судову систему в плані чого? Тому що апріорі держава буде надавати ті чи інші висновки в рамках судових процесів, ми порушимо змагальність судового процесу. Дякую.

ХРОМАЄВ Т.З.  Можна? 

Я не про судові висновки. Ні, ні. Ви мене не зрозуміли. Або будь-які експертні висновки. Допомогти участковому  підготувати справу… (Шум у залі)  Ні, ні, нам потрібно… нам потрібно формалізувати це. Якщо це було  б  десь  у ньому… було  б правило залучати фахівців, він би був більш кваліфіковано підготовлений. Ну  ми могли б…

ДЕМЧАК Р.Є. Ну, враховуючи і сказане по визначенню по статті 2, я пропоную  статтю  2  залишити в чинній редакції, але доповнити, що фінансово………… є  діяльність і залучення, використання  фінансових активів і далі по тексту в результаті перевірки регулятора,  у даному випадку  Нацфінпослуг.

ПАШКО І.В._______________. (Не чути)

ДЕМЧАК Р.Є. Ви можете  в результаті перевірки провести аудит, залучити там, можливо,  аудиторські компанії, тому що питання дуже тонке і грань дуже тонка. Але  це у досудовому розслідуванні,  далі суд  може  і  відмінити як би таке рішення, тому що  буде  доказова база. Але якщо ми  доповнимо, тоді ми надамо  цьому процесу заглиблення  те, чи  була ініціативна діяльність дійсно, чи  вона  була емітована, чи  вона була дійсною, чи використовувались нові залучення для погашення  там  відсотків для попередніх вкладників, чи… Має бути все-таки експертне середовище. І таким чином, якщо ми сюди регулятора  впишемо, тоді це буде обов'язковим.

_______________. (Не чути)

 ГОЛОВУЮЧИЙ.  Іван Геннадійович, будь ласка, вам слово.

ФУРСІН І.Г.  У меня вопрос к Тимуру  Заурбековичу. А вы уверены, что сегодня вот ваши подчиненные в состоянии действительно квалифицировано, ответственно назвать кого-то финансовой пирамидой и за  это отвечать?  То есть  вы уверены, что ваше  ведомство, оно может по процедуре какой-то кого-то четко  определить и сказать: да, это финансовая пирамида?  Вы  в своих подчиненных уверены? И в той процедуре, которая…

ХРОМАЄВ Т.З.  Смотрите, учитывая…  Я  бы не ответил вам ни да, ни нет, потому что закон должен  реализовываться, также учитывая возможности регуляторов, да? Постепенно мы сейчас уже существенно улучшили наши возможности в аккумулировании данных, в подготовку материалов, которые обосновывают нарушения. Уже более системно ведется эта работа.

А что касается, допустим, пирамид, то  здесь необходима  была  бы совместная работа. Мы видим, что нарушения, которые граничат уже с Уголовным кодексом, здесь нужна более формально зафиксированная в законе вот эта связка правоохранительных органов и регуляторов. Вот на этой границе происходит большое количество нарушений, которые мы фиксируем, а МВД и СБУ не расследует, потому что мы им не даем повод. Они говорят, а можете это написать? Мы  говорим, мы не можем, потому что вы бы нам дали еще дополнительную информацию,  мы, безусловно, вам бы предоставили дело. На вот этом вот разделе ничего не работает, понимаете? МВД говорит, давайте, мы готовы!  А мы… У нас нет полномочий.

ФУРСІН І.Г. Я закончу просто мысль, потому что дать новые полномочия…

ХРОМАЄВ Т.Г. Это не полномочия…

ФУРСІН І.Г.  Ну, как? Вы претендуете на звание эксперта… опледелите – это финансовая пирамида или это не финансовая пирамида? 

ХРОМАЄВ Т.Г.  Мы хотим материалы дать и помочь следователю… следствию…

ФУРСІН І.Г.  Да, но вы хотите, чтобы мы закрепили в законе некую процедуру с определенными полномочиями.

ХРОМАЄВ Т.Г.  Знание есть. А что, вы считаете, мы не можем…

ФУРСІН І.Г.  Нет, так вы меня  дослушайте. Я ничего личного   как  бы не имею в виду. Вот смотрите, я на примере Национального  банка скажу. Мы незаметно дали им огромные полномочия. Вот я общаюсь…

ГОЛОВУЮЧИЙ. Незаметно, …….. (Шум у залі)

ХРОМАЄВ Т.Г. Да! Ну, как-то так, мы не сильно глубоко в это погружались.

Сегодня Национальный банк очень вольно трактует все, что касается деятельности банка: кредитов, клиентов, особенно что касается инсайдерских операций. Доходит до маразма.

Более того, сами сотрудники Национального банка высокопоставленные признают, что их подчиненные очень вольно трактуют все те методики, которые они используют и так далее. Фактически, сегодня нет идеального ни одного банка в стране. По тем методикам  и по тем системам оценки, которые они используют. И они уже в ручном режиме корректируют реальную жизнь и то, что они используют.

У меня вот вопрос: не получиться ли так, что мы вам дадим такие вот возможности, вы оббегаете все финансовыми пирамидами, так на всякий случай, понимаете, ну не вы лично, а ваш ……     ФУРСІН І.Г.  Нет, смотрите, я опять бы…

ХРОМАЄВ Т.Г. Я просто на примере даже Национального банка  для того, чтобы…

_______________. Тут же выписано четко формулировка.

ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні колеги, вже ушли в дебри. Я пропоную повернутися…

ХРОМАЄВ Т.Г. Я кратко бы ответил, потому что я с вами абсолютно согласен. Предоставление полномочий без четких конкретных условий ответственности, это так же безответственно. Вот можно так сказать. Потому что если вы говорите о новых полномочиях, что, на мой взгляд, крайне важно и Национальному банку, и нам необходимы полномочия по провидению расследования, это точка абсолютно ……….

Но нам тоже нужна: А – защита, другой уровень конфиденциальности, другой уровень ответственности, другие зарплаты. Вот без этого никакие полномочия нам не нужны, вот как бы.

ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка, Віктор Миколайович.

РОМАНЮК В.М.  Репліку. От я зараз згадав історію знову ж таки з цього питання, от я згадав ці фінансові піраміди Венеціанської республіки, времен Версальской республіки, да, і сама остання піраміда була, до речі, ФРН, Федеративної Республіці Німеччини на ринку нерухомості, там був такий жулік, який побудував фінансову піраміду, це, мені здається, був 94-й – 95-й. Но питання в тому, що фінансові кола і фінансово-промислові кола, вони законом не заборонили фінансові піраміди. Тобто якраз про те, що ви, Іван Геннадійович, говорите, тому що грань між бізнесом і фінансовою пірамідою, вона буде христка.

Тобто ми сьогодні сидимо по цю сторону державного апарату, а завтра ми будемо по іншу, буде будь-яка людина і буде звинувачувати нас про фінансову піраміду. Насправді по факту всі фінансові піраміди, які були в умовах сучасної України, це фінансові піраміди, які чітко і ясно підпадають під статтю 191 "Шахрайство", от і все. Просто бездіяльність правоохоронних органів привела до того, що ми отримали. Про це чітко і ясно треба, ну собі чесно сказати. ……… готовими до то цих ризиків, тримаючи цей нормативний акт, який ми …….

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, Віктор Миколайович. (Не чути)

ДОВБЕНКО М.В. Колеги, я пропоную завершити дискусію з приводу цього питання. Друге, я пропоную остаточні версії порівняльної таблиці відобразити ще пропозицією Павла Різаненка і щоб воно сюди увійшло. Третє,  я пропоную, щоб та робоча група, яка була очолювана Максимом Анатолійовичем, можливо, розглянула і питання економічної освіченості, можливо, окремих категорій державних чиновників, і проблему можливої участі працівників наших державних органів як експертів в досудовому слідстві. Але це розглянути на робочій комісії. Якщо експертне середовище, фахівці інші будуть вважати, що варто це врахувати, то ми можемо потім як зміну чи доповнення до закону вже внести окремим законопроектом і розглянути.

І, на кінець, останнє. Пропоную ставити на голосування і підтримати остаточно версію таблиці.

ГОЛОВУЮЧИЙ. Да, будь ласка, Павло Олександрович.

РІЗАНЕНКО П.О. Якщо я не помиляюсь, тут іще не вистачає однієї статті, внесення змін до КПК: визначення підслідності, 190 статті, 191. Тому що я так розумію, що це нова стаття. І шахрайство, та…

_______________. Ні, 190, вона…190-1.

_______________. А, вона ж 190-1.

______________. …………………ли по этой статье.

_______________. Ні, так як вводиться нова стаття Кримінального кодексу, то потрібно, здається, в Кримінально-процесуальний визначити і добавити підслідність по цій статті.

ГОЛОВУЮЧИЙ. Да, якщо буде потребувати зміни, то змінимо.

_______________. (Не чути)

ГОЛОВУЮЧИЙ. Ще раз, прошу. Як ми, шановні колеги, рухаємося? То єсть пропозиція, голосуємо пропозицію……. Різаненка чи Михайла Володимировича? Давайте, сформулюйте, Павло Олександрович. Сформулюйте, будь ласка, під …………….

РІЗАНЕНКО П.О.  …протокол статтю, статтю 2-у викласти в наступній редакції: "Фінансовою пірамідою є діяльність із залучення та/або використання фінансових активів, коштів, цінних паперів, боргових зобов'язань та прав вимоги боргу, що не віднесені до цінний паперів, якщо при цьому виплата матеріальної винагороди, доходи, премії особам, фінансові активи яких були залучені раніше, відбуваються за рахунок залучення фінансових активів від інших осіб та/або перерозподілу таких активів між раніше залученими особами.

Тобто текст, який я за читав, вилучає частину наступну, не частину, а фразу: "…залучення фінансових активів відбувається без здійснення інвестиційної та/або іншої законної, в тому числі підприємницької діяльності, та/або…" Тобто це виключити. І це була моя перша пропозиція.

Друга пропозиція була виключити частину другу із статті 191, яка стосується сприяння діяльності фінансовій піраміді повністю. Тому що, я ще раз повторю, часто бізнес може бути… починатись як повністю легальний, а потім стати нелегальний. І той, хто здав в оренду майно, може абсолютно, скажімо так, про це не знати і це упустити. А прийдеться відповідати в тій чи іншій мірі.

І ще одна пропозиція – це, ну, я її, мабуть, зараз не сформулюю. Це, мабуть, завдання апарату комітету - сформулювати ще правку внесення до Кримінально-процесуального кодексу в частині визначення підслідності цієї статті: чи це прокуратура, чи поліція, чи… (Загальна дискусія)

 Так це 191 ми добавляємо. Це нова стаття, це нова стаття.

ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні колеги, хто за пропозицію Павла Олександровича в тих змінах до редакції, які він пропонував, прошу голосувати. Хто - "за"? "Проти"? "Утримався". Один утримався. Два утрималися.

І друга пропозиція. Будь ласка, Руслан Євгенійович.

ДЕМЧАК Р.Є. Долучити можливість включення в перевірку регулятора – наглядового органу. Це можна навіть… Тут у нас є до статті 2, до ………… не належать операції. Ми можемо, якщо не визначення, то можемо долучити у другий абзац статті 2, щоб наглядовий орган давав своє заключення, що він був… що він приймав участь у перевірці потенційної цієї піраміди.

ГОЛОВУЮЧИЙ. Якщо я не помиляюся, правоохоронні органи і так долучаються.

ДЕМЧАК Р.Є. Можуть залучати, можуть не залучати. Пропоную прописати це в законі.

ДОВБЕНКО М.В.….. написати, що можуть залучати, в чому проблема?

ГОЛОВУЮЧИЙ. Та "можуть", ну, давайте пропишемо. "Можуть залучати", давайте, кашу маслом не испортишь.

ДЕМЧАК Р.Є. "Можуть" давайте не будемо писати, тому що це те саме…

ГОЛОВУЮЧИЙ. ….. це ми їм вже даємо фарватер: можемо залучати, можемо не залучати.

ДЕМЧАК Р.Є. Давайте я тоді більш конкретніше сформулюю.

Стаття 2  абзац другий: до фінансової піраміди не належать операції з фінансовими активами, що  здійснюються  фінансовими установами під час надання ними фінансових  послуг, визначених  статтею Закону України "Про фінансові послуги  та державне регулювання ринків  фінансових  послуг або законами  ………… регулювання ринків фінансових послуг, визначені  такі наглядовим органом".

_______________. … залучати, вони скажуть можуть, а можемо і не залучати.

ГОЛОВУЮЧИЙ. Колеги, прошу уважно,  у  тому редагуванні не було слова "можуть", а "визначені наглядовим  органом". Я сказав би зобов'язані…

_______________. (Не чути)

ГОЛОВУЮЧИЙ. Нічого страшного немає, кашу маслом не испортишь.

_______________. (Не чути)

ГОЛОВУЮЧИЙ. Давайте ми зробимо  так, ми голосуємо  за  цю правку, якщо   вона не протирічить юридичному… (Шум у залі)  Якщо юристи не будуть категорично заперечувати. Якщо будуть, то ми повернемося до цього питання, добре?

_______________. Колеги,  з врахуванням заключення юристів прошу все-таки поставити на голосування, які правки  колеги Різазнека або підтримати, або якщо  зараз не підтримуємо, то і не будемо займатися цією дурною роботою.

(Загальна дискусія)

 ГОЛОВУЮЧИЙ. Та можемо і так. Давайте  тоді, да,  ставимо на голосування правку  Руслана Євгенійовича.

Хто – "за", прошу голосувати. Рішення прийняте.

Тоді ми все рівно подивимося, що, да, Ігор Михайлович  з юристами, якщо це не… якщо юристи скажуть, що це обґрунтовано, питань нема.

Колеги, наступне у нас питання третє:  інформація голови Національної комісії, що  здійснює державне регулювання у сфері ринків  фінансових послуг,  Пашка Ігоря Володимировича та голови Національної комісії з цінних паперів та  фондового ринку  Хромаєва Тимура  Заурбековича про роботу очолюваних ними нацкомісій за   15-й  рік, основні напрямки роботи і перспективи законодавчої  ініціативи на 2016 рік.

Шановні колеги,  у нас є така в комітеті практика заслуховувати  інформацію органів, діяльність яких  пов'язана з роботою нашого комітету. І я думаю дуже нам буде корисно послухати перспективи, скажемо так, їх розвитку і що  зробили  вони корисного  за цей час. Я вважаю, що такі заходи є надзвичайно важливими, і ми починаємо  з Нацкомфінпослуг і Комісії з цінних паперів та фондового ринку. Я думаю, що наступний пленарний тиждень  ми будемо наступних інституціях, які в підвіданні нашого  комітету, заслуховувати.

Прошу, давайте почнемо з Нацкомісії. Ігор Володимирович.

ПАШКО І.В.   Благодарю, Сергей Викторович. Я хотел бы начать свою доповидь с короткой информации, которая касается  работы комиссии как коллегиального органа. То есть существует как коллегиальный орган, в который входят на сегодняшний момент 5 членов комиссии. И существует Нацкомфинпослуг, как уже сама структура. Так вот как коллегиальный орган Нацкомфинпослуг в 2015 году провел 107 заседаний,  на котором было принято 3 тысячи 536 распоряжений.

Дело в том, что любое решение, которое проходит на уровне комиссии в конечном итоге оно фиксируется распоряжением, которое является уже обязательным для исполнения. Из них 1258 распоряжений касались  заходов впливу по отношении к субъектам, поднадзорным субъектам, 2013 касались  дозвольных процедур и 127 распоряжений касались нормативно-правового актов ……законопроектов.

В своем докладе я упомяну только, так как огромнейшее количество распоряжений были приняты, я только основные… упомяну основные. Но прежде, чем двигаться дальше, я хотел бы дать небольшой анализ рынка, который  регулирует комиссия.

Итак под надзором  комиссии на сегодня… по состоянию на 31 декабря 2015 года находилось  2239 субъектов. Это на 152 организации  больше, чем в 2014 году. Из них 361 страховая компания. Из этих 361-й 312 – рисковые или общего страхования и  49 компаний страхования жизни. За 2015 год количество компаний сократилось страховщиков на 21.

Кредитная установа. В кредитной установе мы подразумеваем… это кредитная установа сами по себе как кредитные  установы, плюс кредитные союзы. Их под надзором Нацкомфинпослуг было 728,  из них  588 – кредитных спілок. 571 фінансовая компания, 72 НПФа, которые… количество НПФов сократилось на четыре, 23 администратора НПФа, 268 лизинговых  компаний и 51 – страховики и перестраховые брокеры.

Что интересного произошло  за это время? Мы, начиная где-то с середины лета прошлого года увидели значительный рост финансовых компаний и кредитных установ. Причем этот рост произошел не только количественный, в среднем ежемесячно в реестр вносилось до 13-и компаний, относящихся к разряду кредитных установ либо  финансовых установ, в результате чего произошло изменение и структуры активов поднаглядных компаний. В общем и целом, ни банковский финансовый рынок за 2015 год показал рост. Если в 2014 году было  147 миллиардов 816 миллионов, то на 31.12-е сумма составила 162 миллиарда 817 миллионов, то есть на 10 процентов прирост.

Частично этот прирост произошел за счет переоценки валютных вкладов, те, которые были, но это, в основном, категория компаний страхования жизни. Но в общем и целом это произошло за счет перетекания капитала из банковского сектора в небанковский. И здесь особый рост мы увидели – это финансовые компании. Количество финансовых компаний возросло с 50-и… возросло на 156, их активы увеличились с 51-го миллиарда до 71-го миллиарда, количество предоставленных услуг увеличилось с 54-х миллиардов до 68 миллиардов. При  этом, если посмотреть в разрезе, то факторинг мы увидели слежения, операции "по переказу коштів" – рост в 2,5 раза (с 12 миллиардов до 31 миллиарда), и кредиты "за рахунок власних коштів" увеличились c 3,5 миллиардов до 5,5 миллиардов.

О чем это говорит? Что на сегодняшний момент в связи с тем, что не удовлетворил спрос, прежде всего, физических лиц и малого, среднего бизнеса в предоставлении кредитов. Банковская система не кредитует, то внебанковский финансовый сектор в какой-то степени пытается компенсировать эту нехватку свободных ресурсов.

Видя это, мы сейчас в этом году уже начали работу по изменению требований и нормативов именно к вот этому сегменту: финансовым компаниям, кредитным союзам. И прежде всего, мы думаем там ужесточить требования по раскрытию информации о предоставляемых услугах. Потому что зачастую происходит следующим образом: что кредит выдается на короткий период физическому лицу, но если пересчитать ставку годовую, то там доходит до 600 процентов годовых. Так вот для того, чтобы клиент сознательно понимал, на что он идет, мы будем требовать от вот этого сегмента рынка раскрытия данной информации.

Следующий рынок – это ломбарды. Здесь произошел незначительный рост – 1,7 миллиардов до 2,2 миллиардов. Страховщики: страховой рынок показал, если посмотреть по активам, то здесь снижение на 10 миллиардов. Причины этого снижения кроются в следующем. Первое, это работа комиссии по ценным бумагам по выведению ценных бумаг с рынка. Тимур подробнее расскажет об этом. У страховщиков значительное количество резервов было сформировано в этих так называемых "мусорных бумагах". Естественно, эти "мусорные бумаги" обесценились, и произошло такое падение активов. Но если мы посмотрим на результаты деятельности, то здесь очень интересно получается цифра. Объем сформированных резервов был – 15,8, стал 18,6 миллиардов, причем это говорит о том, что стабильность страховых компаний не значительно, потихоньку, но начинает расти. Причины в том, что мы ввели новые требования к активам. Документ очень долго шел, мы его презентовали впервые в сентябре прошлого года в Одессе на форуме, на форуме, страховом форуме. Мы разъясняли рынку о том, что, какие будут изменения, о том, что мы ужесточаем требования к ликвидности и к надежности источников, куда будет вкладываться данный ресурс. И результаты этой работы привело к тому, что произошел рост резервов. Произошел рост страховых премий: был 26,7 миллиардов - стал 30,3 миллиардов. Частично это за счет того, что увеличились премии по ОСАГО, но также это за счет того, что все-таки страховой рынок продолжает свою деятельность и свою работу, активно работает, не смотря на падение, общее падение экономики Украины.

И по страховым выплатам. Было 5 миллиардов – стало в 2015 году 8 миллиардов. Прирост 3 миллиарда. При этом в категории "лайф" было 239 миллиардов – стало 488 миллиардов. То есть суммы выплат значительные. Если будет интересно, если будет время, мы можем дать более дополнительную информацию, подробную информацию. Это член комиссии Ольга Максимчук, она отвечает за этот рынок, она может предоставить более подробную информацию по данному направлению.

Теперь по деятельности комиссии. Основные направления, на которые было сосредоточено внимание комиссии, - это усиление пруденційного нагляду за фінансовими установами. Здесь нами был введен, запроваджений новый, развернутый анализ финансового состояния компании. На регулярной основе, раз в квартал, мы заслушиваем практически деятельность каждого нашего поднаглядного на заседании комиссии. И по результатам уже делаются соответствующие выводы.

Так, за прошлый год комиссии аннулировала 527 лицензий, из них 510 – это по страховой деятельности, 14 – по страхованию жизни, 1 лицензия у кредитного союза, 1 – у финансовой установы по предоставлению кредита за счет залучених коштів, один администратор товаров группы. Из Держреестра было исключена 81 компания. Среди них 22 страховщика, 8 компаний страхования жизни, 5 кредитных установ, 22 ломбарда, 19 финансовых компаний, 4 МПФ и 1 администратор МПФ.

ГОЛОВУЮЧИЙ. Можна питання? А в порівнянні з 2014, наприклад, роком? Це ви за 2015 рік ви кажете?

ПАШКО І.В.   Да-да!

ГОЛОВУЮЧИЙ. З 2014 роком є інформація? .багато чи мало, щоб ми розуміли, що в нас відбувається. 

ПАШКО І.В.  Ну, я по некоторым… здесь  я не делал анализ…

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Ну, приблизно скажете, тобто більше, менше?

ПАШКО І.В.  …Да, більше произошло.

Но я хотел бы  обратить  опять же внимание уважаемых депутатов, что вот эти  вот, львиная доля, вот эти 527 лицензий, я могу назвать четкую дату, произошла до 26 июня 2015 года. Потому  26 июня? Потому что в этот день вступил в действие Закон по лицензированию, который, практически, привел, ну… сделал невозможным для нас отзыв  лицензий. Сейчас  вот в соответствии с этим законом мы можем отозвать лицензию только в  случае, если мы выйдем на проверку, а вы знаете, что существует мораторий на проверки. Либо компании мы можем проверять те, которых доход 20 миллионов. А вот эти самые проблемные компании, они находятся ниже этого  потолка, таким образом, они находятся вне нашей сферы деятельности. И вот тот законопроект который вы сегодня проголосовали от второго чтения, он нам очень и очень поможет именно в этой работе, наладить данную работу, восстановить данную работу.

 В 2015 году мы начали формировать систему оздоровления рынка. Что я подразумеваю под этим? Если мы возьмем банковский рынок, то там достаточно отработанная система, то есть есть решение правления Национального банка, и дальше передается в фонд гарантированных вкладов. В небанковском такого механизма не существует.

Первый шаг, который мы сделали в прошлом году, это мы ввели новые нормативы, новые требования. Сначала для  страховщиков. Как я сказал,  документ шел очень тяжело. Мы только в  Антимонопольном комитете его согласовывали с октября по февраль, то есть с октября 2015-го по февраль 2016 года мы в Антимонопольном комитете согласовывали данный документ. Наконец этот документ уже согласован и с 15 мая он вступает в действие.

Мы пересчитали  по этим новым требованиям… Да! Скажу  сразу, что до этого действовали требования и нормативы 2004-2009 года, то есть очень старые документы, устаревшие. Мы их отменили, и с 15 мая уже начинают действовать новые требования, новые нормативы.

Мы пересчитали деятельность компаний страховщиков по этим новым нормативам – и у нас получилось, что порядка 150 компаний на сегодняшний момент их не выполнят. У нас есть поименный список, то есть там все перечислены, все уже под наглядом, под нашим пристальным вниманием. Этим компаниям мы будем предлагать план финансового оздоровления. Те, кто не сможет соблюсти данные требования, будем принимать уже более жесткие методы впливу, в соответствии с законодательством тем, которое у нас есть.

ГОЛОВУЮЧИЙ. Добре, Ігор Володимирович.  Якщо якісь методи, скажімо так, не так, як Національний банк це робив з малими і середніми банками, щоб був час у них для… ви розумієте, да, для того щоб вони переорієнтувалися в сьогоднішніх складних економічних умовах.

ПАШКО І.В. Сергей Викторович, там четко дается время на приведение в соответствие. Многие из них, так как мы с сентября прошлого года инициировали и проинформировали их о наших изменениях…

ГОЛОВУЮЧИЙ. Вони в курсі, вони знають…

ПАШКО І.В.  Конечно, проведен был соответствующий семинар при поддержке лиги, соответствующий семинар, на котором мы объяснили. На форуме, который был в сентябре, лига приглашала председателя Комиссии по ценным бумагам, который тоже доводил до рынка, какие изменения грядут. И рынок уже начал переориентироваться, и мы видим, что отклик в рынке есть.

ГОЛОВУЮЧИЙ. Рынок в курсе?

ПАШКО І.В.  Рынок полностью в курсе.

ФІЛОНЮК О.Ф. Шановні народні депутати, ринок в курсі і підтримує всі позитивні зміни, які проводить сьогодні комісія за останні два роки.

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.

ПОЛЯКОВ М.А. На самом деле вот то, что сказал Сергей Викторович, тут очень важно… дословно, что не нужно такое количество компаний, их половина пустых, и их нужно сокращать, я думаю, ………. Но, с другой стороны, безусловно, чтобы не пострадали, так, как ситуация получилась с банками. Когда есть маленький банк, но он хороший, у него нет никаких проблем, он эффективно, нормально работает, а его берут убирают, потому что он маленький, и там есть какой-то, чей-то заказ. Поэтому тут важно, действительно, максимально довести эту информацию. Те компании, которые хотят и реально существуют, а не занимаются тем, чем не надо, они, конечно, на рынке должны остаться.

ПАШКО І.В.  Максим Анатольевич, все правильно, абсолютно правильно говорите. Мы не говорим о размерах компаний, ни в коем случае. Мы говорим о том, что компания должна соблюдать требования, должна соблюдать законодательство. Будет она маленькая, будет она большая – для нас это не имеет  значение.

Я могу привести пример. Тот же самый …………., который достаточно большой и компания, ну скажем, "Альянс", которая очень маленькая, да. Но "Альянс" ……..  "Альянс" немецкий, да, но мы понимаем, что это очень надежная, очень мощная компания и никаких претензий к ней нету.

И еще. Я ж недаром говорю, что… мы говорим об оздоровлении рынка. То есть мы не говорим  о чистке, нет, ни в коем случае. Мы говорим об оздоровлении рынка.

ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка,  Віктор Миколайович.

РОМАНЮК В.М.  По-перше, це мій підкомітет профільний Комітету банківської, фінансової…………Дивіться, от  ви підняли тему чистки, оці всі моменти, це зрозуміло. У нас Нацбанк тоже чисткою ринку займається…

______________.  Він каже ж, оздоровлення….

______________.  Я говорю: оздоровление! (Шум у залі)

 _______________. Нацбанк очиститься,  50 тисяч робочих місць втратили за рік і 61 банк. Да? Дочистились.

У мене питання в іншому. От… (Шум у залі)  72. Ну там в різній стадії, но  50 тисяч робочих місць це гарантовано. Докерувалися!

В мене питання другого толку. Дивіться, от я був… на минулому тижні був в Латвії, зустрічався з їхнім керівником, вашим колегою…. Мені сподобалось, дуже конкретика була в чому? Що ото вони там ну рапортували приблизно в такій же послідовності, маю на увазі цифри, но вони акцентували увагу на створенні робочих місць. Сама по собі державна машина вона по ідеї не має контролювати, вона має генерувати те, що буде приносити гроші, то єсть створення робочих місць, те, що ми зрозуміємо, що валиться один ринок…..  …… …….що перетікають ресурси і людські, і…. мають перетікати в інший……… От зараз ми на цьому зробили… акцентували  увагу. (Шум у залі)

Ну слухайте, регулятор, регулятор у…….. Розумієте, задача державної машини – це  генерувати. Генерувати і спрощувати. Я до чого веду? Наше покликання як законодавця – вносити законодавчі акти. Ви як комісія і  регулятор маєте нам в цьому  допомагати.

От ми  проводили круглий стіл, там питання по касових апаратах було. Там… ну я коли зустрічалися ………….. там абсолютно абсурдні речі є. виявляється, наприклад, там касові апарати у нас діють на те, щоб видати кредит фінансовій компанії. Розумієте? Ну це абсурд, який в світі… Щоб видати кредити, ………. касові апарати …………Де ваша ініціатива, щоб прибирати оці всі бар'єри, щоб спрощувати всі ці процедури, том ущо це буде генерувати простота і доступність ринку, вона буде…………те, що до вас будуть іти люди в цей ринок…

______________.  Я понял вас.

РОМАНЮК В.М.  Таким чином, ви будете спонукати людей працювати, створювати робочі місця…

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, Віктор Миколайович. Це …….. ми вимагаємо від всіх інституцій, які в нас сьогодні є, створювати умови для залучення робочих місць, сплати податків тощо. Будь ласка, дві хвилини.

ПАШКО І.В.  Следующее… То есть первое, что я говорил – это новые нормативы.

Второе – это усиление требований  к компаниям. К компаниям, к  руководству. Мы разработали новые лицензионные условия. Эти лицензионные условия  сейчас находятся, уже прошли все стадии, находятся в Кабинете Министров, но я думаю, что они вернутся в связи со сменой Кабмина.

Значит, там новые требования к  руководству, новые требования к собственникам, новые требования в случае нарушений, и так далее, и тому подобное.

И третий этап, который нам нужен для оздоровления рынка, это  Закон о страховании – раз. Почему? Потому что в  этом Законе о страховании есть статьи, которые говорят о передачи страховых портфелей. То есть мы не ведем  речь о том, что у нас нету такого фонда, как гарантийные вклады. Если компания страховая плохо себя чувствует, то  от этого не должен страдать клиент. И Закон новый о страховании, там есть главы, которые позволяют, регулятор инициирует передачу страховых портфелей более здоровым компаниям, особенно это касается компаний страхования жизни, которые важны не только ….. регулятор, но и важны  и для всего рынка, потому что "длинные деньги" для экономики Украины… в целом этот рынок важен.

И последний этап, то, что мы уже, ну, у нас на выходе, инициатива о том, что предоставит нам Комфінпослуг инициировать банкротство. Потому что когда мы пытаемся вывести компанию с рынка, я приведу пример "Гарантавто", мы как Нацкомфінпослуг не можем ничего  с ней сделать. Мы обратились в Моторно-транспортное бюро, хорошо, что они пошли нам навстречу. Они сейчас уже, правда, уже  четвертый раз подают на банкротство, суд у них не принимает, но тем не менее, хоть процедура пошла, хотя бы началась  процедура вывода из этой тупиковой ситуации. Это то, что  касается оздоровления рынка.

Что касается новых … Что касается… Следующее направление – это ……… повышение социальных стандартов. Первое, комиссия увеличила  в два раза – до 50 тысяч – максимальный размер выплат по так называемым европротоколам.

Второе. Комиссии увеличена до 100 тысяч  гривен  выплату по  майну пострадавших по………….. И по здоровью – до 200 тысяч гривен.

Следующее. Комиссии …. увеличено до 500  тысяч гривен, есть соответствующее Постановление Кабинет Министров  о відшкодуванні шкоди, заподіяної власникам…. пожеж та аварій  на об'єктах підвищеної небезпеки.

В прошлом году, вы помните, когда под Киевом здесь  горели АЗС, да вот после этого мы инициировали,  Кабинет Министров нас поддержал и в обязательное страхование увеличили видшкодування до 500  тысяч.

Из новых продуктов. Мы ввели страхование ответственности нотариусов, уже 46 компаний приняли это, и ввели стандартизированные продукты для страхования сельского хозяйства. Мы готовили данный продукт для чего?  Для того, чтобы прошел… для того, чтобы презентовать новый закон  по агрострахованию с государственной поддержкой. Этот законопроект уже разработан, мы его  разработали совместно с МФК. Принимала активное участие в этой работе Лига ………….то есть все асоциации. Законопроект готов. Там есть небольшие тонкости, которые мы в ближайшее время доработаем и будем уже его выносить.

Так вот вот эти вот… продукт, который называется "стандартизированый продукт ….сельскому хозяйству" он именно, с одной стороны, для этого нужен. С другой стороны, нужен для того, чтобы  при перестраховании иностранная…………компания понимала, какой риск она на себя берет. Все.

Еще буквально… И буквально по захисту прав споживача. (Шум у залі) Минуту! (Шум у залі) Створили? Я не могу сказать, к сожалению (Шум у залі) Хорошо. Я могу сказать по захисту споживачів.

ДОВБЕНКО М.В.  Ми б хотіли сказати те, що… Віктор ………., давайте… раз вже… хвилину. Якщо зайшла розмова   з цього напрямку, то у нас є… ну скажем так, бачення нормальне нашого комітету. Це не тільки питання до вас. Це взагалі питання до всіх, хто …………. нашого комітету і взагалі до всіх інституцій. Для того, щоб ви впроваджували  реформи, які  залучають робочі  місця, те, що ми казали, щоб люди сплачували податки, їм спрощували  сьогодні бізнес-життя.

Ми вчора на базі нашого комітету і за моїм дорученням презентували стратегію розвитку банківської системи, де пропонується цій інституції зробити ряд реформаторських рішень. Я думаю, що ми дійдемо і до Нацфінпослуг, і до інших інституцій з цього напрямку.

Тобто давайте хвилину, ми закінчимо. А наступного разу ми,  може,  з колегами скажемо, форма звіту  чи  виступу, яку ми хотіли би почути – да? – і ми дамо тим, скажемо так, інституціям, які будуть підпорядковані, і щоб вони, скажемо, відчитувалися…

ХРОМАЄВ Т.З... , в этом вопросе, конечно, мы  не рассматривали. Основное то, что мы концентрировались,  это защита прав потребителей. По защите прав потребителей хочу сказать, опять-таки, очень короткие цифры. В  2014-м было  8 тысяч 216 жалоб, в  2015-м 5 тысяч жалоб. В 2015-м году было возвращено потребителям после  вмешательства Нацкомфінпослуг 68 миллионов гривен, это на 27 миллионов гривен больше, чем в 2014 году. То есть количество жалоб сократилось, но количество выплат увеличилось.

И в прошлом году мы еще ввели новый вид, когда мы посмотрели, проанализировали особенно страховщиков, мы увидели огромнейшую кредиторскую задолженность – это задолженность перед клиентами. Мы подняли более 2800 страховых дел и провели соответствующую работу со страховщиками, и на 28 миллионов гривен были возвращены средства пострадавшим. Некоторые суммы с 2013 года были, даже такие были зависшие суммы.

ДОВБЕНКО М.В. Спасибі, спасибі, ………………..

Ми домовились, в нас затверджений регламент – 10 хвилин. Тому я прошу до слова Тимур Заурбекович Хромаєв,  голова Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку. 10 хвилин. Прошу.

ХРОМАЄВ Т.З.  Спасибо, Михаил Владимирович.

Вкратце я бы хотел пройти  по  прошлому году, основные  вехи и  события – это утверждение комплексной программы развития финансового сектора – 2020 – который был обобщен Национальный банк, Комиссия по финпослугам и мы.

Второе – это активное применение санкций по наличию контроля со стороны  держави-агресора. В нас теж минулий рік був дуже активний з цього приводу, і ви знаєте, ми забрали ліцензії і в учасників ринку у тому числі.

Третє, це рівень взаємодії з професійною міжнародною організацією, і …….. в нас  був дуже підвищений, в результаті чого ми увійшли у список тих юрисдикцій, які можуть вступити до повноцінної … і  вступити в повноцінну роль в цій організації в разі прийняття законопроекту про незалежність комісії і підвищення …………….. спроможності.

Четверте – це ми вперше як регулятор стали частиною програми МВФ, програми розвитку і фінансування.

П'яте – розкриття інформації, прозорість діяльності і звітності компаній, вимоги до аудиторів і до якості аудиторських звітів були значно підвищені, враховуючи існуючі вимоги нашого законодавства.

Шосте, розпочата системна боротьба з маніпулюванням на ринку цінних  паперів. По-перше, з маніпулюванням цінами на так звані  "мусорні" цінні папери. Підвищені стандарти баржевої торгівлі, врегульована процедура публічного розміщення ……….. міжнародної фінансової організації, а саме ми плануємо в цьому році, що і ………….. здійснить  випуск облігацій  і розпочне фінансування. На нашому ринку наших суб'єктів.

Запровадження процедури ………… нормативів до всіх видів професійної діяльності та триває очищення ринку від фіктивних цінних паперів. Це щодо минулого року, да?

Ви чули про ці наші кроки з очищення  ринку. Це і ефективні, і неефективні інструменти на регульованому ринку через запровадження нових вимог лістингу.  У нас зараз, фактично, не залишиться компаній, які будуть у лістингу. Тому що це, на жаль, проблема приватизації, яка відбулася у 90-х роках. Цей лістинг був номінальний,  якість розкриття інформації емітентів ніякий, а за результатами підвищення вимог фактично всі емітенти  визнали, що їм потрібно  якось, ну цей статус непотрібний. Тому ми  намагаємось  на нашому ринку  запровадити умови, при яких би емітенти би хотіли бути в лістингу. І для цього би виконували найвищі норми щодо розкриття інформації. Тобто ми очікуємо, що в разі наявності принципів та правил на ринку у нас  з'явиться і інвестор, і добропорядний емітент  та учасник.

У нас за  результатами наших дій ми бачимо, що  загальна капіталізація компаній за минулий рік зменшилась  від  500 мільярдів гривень до 60. Це така бульбашка, це така піна, яка була у минулому році. Але це, мабуть,  да, смішно, як би не було так гірко, тому що  це  реальні кошти, які оберталися на такому тіньовому ринку, це обнали, це "конверти", це… 

_______________. (Не чути)

ХРОМАЄВ Т.З. Да, це… Але капіталізація же скоюється через  обсяги торгів і фіксації ціни. Тому ця  ціна була підтверджена операціями з такими інструментами. Тому  зараз ми бачимо суттєво  зменшення і капіталізація компаній, яка  залишилась, це компанії  як "Укртелеком", це "Центренерго" та інші, які у нас   залишились у лістингу. У нас  також зменшується обсяг  біржових контрактів суттєво. Якщо порівнювати з  2014 роком, то  зменшення на більш ніж   на  50 відсотків до  290 мільярдів гривень. Це обсяг біржових контрактів з цінними паперами.

Щодо боротьби з маніпулюванням, ми  20 емітентів признали ефективними, зупинили обіг цінних паперів зі 198 емітентів і  порушили більше 100 справ щодо маніпулювання, це проти торговців. І зараз також відкриваємо справи проти  бірж, тому що  вважаємо їх учасниками  цих операцій.

У нас зменшується кількість  ліцензіатів,  загалом це більш ніж на 12 відсотків, торгівців – на 25, а фондових бірж – поки нічого. Але,  я думаю, що  все попереду. Депозитарні установи – на 20 і компанії  з управління активами –  на 7. Акціонерних товариств  у нас зменшилось на  3 відсотки. Ми вважаємо, що надалі така кількість  і проценти зменшення будуть такими ж суттєвими щороку. І ми вважаємо, що кількість учасників для нашої країни повинна  бути в межах 100 по всім учасникам: по  …, по депозитарним установам, по торгівцям і по біржі - не 500, не 700 і не 1000.  Щодо акціонерних товариств, що зараз у нас публічних біля 3 тисяч і ми  вважаємо, що кількість буде суттєво зменшена і їх може бути до тисячі, а інші перейдуть у форму  приватних акціонерних товариств тому що вимоги до публічних будуть суттєво підвищені.

Щодо реєстрації випусків, обсяги випусків  емісійних цінних паперів у нас становив 155 мільярдів, а акцій 128 і випуск облігацій підприємств  12 мільярдів гривень – це в порівнянні  з 2014 роком. Це менше, в середньому:  по емісійним паперам на 23, по  акціям    на 11 і  по облігаціям на 58.  Також суттєве зменшення і по випуску цінних паперів ….., це суттєво. 

Щодо головних законодавчих ініціатив 2005 року, ми з вами це активно обговорювали і ви знаєте, я, мабуть, не буду деталізувати, а зразу перейду на те, що ми плануємо у цьому році. Це перший запуск регульованого ринку дериватив та інших похідних інструментів, не звертаючи увагу на складність назви, але там в цьому законопроекті дуже багато норм, які надають нам можливості по товарному ринку, по функціоналу існуючих інструментів і також по деривативам теж нові нормативи щодо кваліфікованих інвесторів для того, щоб відокремити некваліфікованих інвесторів, не допускати інвесторів, які, простішим язиком, не знають що роблять. Підвищення ефективності запобігання та протидії легалізації доходів, одержаних шляхом фінансування ……… теж у нас це одне із завдань.  Приєднання до ……… меморандуму і ……… це завдання, для цього нам потрібно прийняти законопроект щодо підвищення ……… спроможності.

У нас на часі зараз реформування депозитарної системи, в кінці року ми запропонуємо багато законопроектів щодо реформування депозитарної системи та ……… системи у відповідності з відповідними директивами Євросоюзу. Підвищення вимог по розкриттю інформації, це дуже важлива частина нашої діяльності, тому що завдяки цьому ми будемо очікувати суттєве зменшення публічних акціонерних товариств до тисячі. А ми зараз провели, у нас було два тижні місія МВФ по аналізу існуючої законодавчої бази та трансформації. Ми очікуємо, що наприкінці року внесемо законопроекти щодо реалізації директиви щодо розкриття інформації та ……… директив. Це фактично, можемо так сказати, якщо ми реалізуємо ці закони, то публічне акціонерне товариство це буде… ми будемо бачити його як рентген. І всі підприємства, а в даному випадку наша держава і уряд перетворили всі наші державні підприємства в ПАТи. Я можу сказати, що для більшості з них це буде дуже важко.

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Дякую. Давайте завершувати.

ХРОМАЄВ Т.З.  Добре. Тоді…

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Бо вже засідання вечірнє…

ХРОМАЄВ Т.З. Так. Я зараз, останній. Ми пропонуємо… що? _______________. (Не чути)

ХРОМАЄВ Т.З. Дякую за увагу. Цього не буде, дві хвилини… У нас зараз… в наступному місці ми б хотіли вам запропонувати законопроект щодо зборів власників облігацій – це дуже цікавий законопроект. Також розраховуємо на законопроект щодо незалежності комісій, очікуємо, що через наші кроки щодо деофшоризації такий законопроект буде поданий  адміністрацією. Законопроект щодо … він вже опрацьований і буде запропонований парламенту, щодо регульованих ринків є, щодо корпоративних договорів, 4470 він вже поданий…

_______________. (Не чути)

ХРОМАЄВ Т.З. Так. І щодо сплячих акціонерів. Це теж потрібно, я думаю, ви знаєте.

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Дякую… дякую, Тимур  Заурбекович. Дякую, Ігор  Володимирович за вашу інформацію.

Ми хочемо сказати, що від комітету як готові були, так і зараз готові працювати і вдень, і вночі, якщо законопроект, які дійсно потребують сьогодні суспільству.

Шановні колеги, у нас о 16 годині вже вечірнє засідання, я хотів би сказати, повідомити вам наступною  ще інформацією. Хотів би нагадати, що завтра о 14.30 відбудеться спільне засідання нашого комітету з Комітетом по боротьбі запобіганню та протидії корупції, на якому мають бути обговорені резонансні питання стосовно зловживань в банківському секторі. Так що я вас всіх запрошую, прошу бути присутніми…

(Загальна дискусія)

Порядок денний є у Ігоря Михайловича, а в понеділок, ми Павло Олександрович, ми тільки остаточно вирішили, що ми будемо його проводити.

_______________. (Не чути)

ГОЛОВУЮЧИЙ.  На Садовій. Всім, шановні колеги, дякую. Засідання оголошую закритим. Дякую.

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку