В Е Р Х О В Н А   Р А Д А   У К Р А Ї Н И
Комітет з питань фінансової політики і банківської діяльності

01008, м. Київ-08, вул. Грушевського, 5

 

 

 
Р І Ш Е Н Н Я

Про проект Закону України про внесення зміни до Закону України "Про банки і банківську діяльність" щодо гарантування державою вкладів фізичних осіб

реєстр. № 5553 від 19.12.2016,

проект Закону України про внесення зміни до Закону України  "Про банки і банківську діяльність" щодо гарантування державою вкладів фізичних осіб

реєстр. № 5553-1 від 19.12.2016,

та проект Закону України про внесення змін до Закону України "Про банки і банківську діяльність" та до Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб"

реєстр. № 5553-2 від 19.12.2016

20” грудня 2016 року

 

Комітет Верховної Ради України з питань фінансової політики і банківської діяльності на своєму засіданні 20.12.2016 розглянув проект Закону України про внесення зміни до Закону України "Про банки і банківську діяльність" щодо гарантування державою вкладів фізичних осіб, (реєстр. № 5553 від 19.12.2016), внесений Президентом України, проект Закону України про внесення зміни до Закону України  "Про банки і банківську діяльність" щодо гарантування державою вкладів фізичних осіб (реєстр. № 5553-1 від 19.12.2016), внесений народним депутатом України Дерев’янком Ю.Б. та проект Закону України про внесення змін до Закону України "Про банки і банківську діяльність" та до Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб" (реєстр. № 5553-2 від 19.12.2016), внесений народними депутатами України Соболєвим С.В. та    Кужель О.В.

Законопроект за реєстр. № 5553 розроблено з метою посилення тенденції із подолання кризових явищ у банківській системі України та закріплення прояву волі держави як власника державних банків у забезпеченні захисту інтересів вкладників – фізичних осіб.

Цим законопроектом передбачається обов’язок держави із гарантування відшкодування фізичним особам – вкладникам державних банків тієї частини суми вкладу, що перевищує граничний розмір відшкодування коштів за вкладами, встановлений у відповідності із Законом України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб".

При цьому для цих фізичних осіб також зберігаються передбачені Законом України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб" гарантії за вкладами у сумі, що не перевищує граничного розміру відшкодування коштів за вкладами.

Законопроект за реєстр. № 5553-1 є альтернативним до проекту Закону України про внесення зміни до Закону України «Про банки і банківську діяльність» щодо гарантування державою вкладів фізичних осіб (реєстр. № 5553). Основна відмінність від зазначеного полягає в тому, що після відшкодування державою фізичним особам вкладів у приватному банку у разі його переходу у власність держави, держава відшкодовує завдані їй збитки шляхом накладення арешту та реалізації активів осіб, які були акціонерами, що мали істотну участь у банку, який перейшов у державну власність, або були кінцевими бенефіціарними власниками (контролерами) такого банку до його переходу в державну власність.

Законопроект за реєстр. № 5553-2 розроблено з метою захисту прав вкладників коштів до банків України та для збільшення довіри до банківської системи України з боку фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб – підприємців.

У зазначеному законопроекті шляхом внесення змін до законів України «Про банки і банківську діяльність» та «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб» пропонується встановити, що:

вклади фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб – підприємців, розміщені (відкриті) в межах здійснюваної ними підприємницької діяльності (далі – фізичних осіб) в банках України, гарантуються в порядку і розмірах, передбачених Законом України «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб»;

вклади фізичних осіб у банках України, 100% корпоративних прав яких перебувають у державній власності (державних банках), гарантуються: Фондом гарантування вкладів фізичних осіб у сумі, що не перевищує граничного розміру відшкодування коштів за вкладами, визначеного згідно із Законом України «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб»; державою (за рахунок Державного бюджету) у сумі, що перевищує граничний розмір відшкодування коштів за вкладами, визначений згідно із Законом України «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб»;

вклади фізичних осіб у банках України, 100% корпоративних прав яких перебувають у комунальній власності (комунальних банках), гарантуються:  Фондом гарантування вкладів фізичних осіб у сумі, що не перевищує граничного розміру відшкодування коштів за вкладами, визначеного згідно із Законом України «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб»; територіальною громадою (за рахунок місцевого бюджету) у сумі, що перевищує граничний розмір відшкодування коштів за вкладами, визначений згідно із Законом України «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб».

Також пропонується уточнити визначення поняття «вклад», кваліфікувавши його як «кошти вкладника, виражені у гривні чи іноземній валюті, надані банку на умовах договору з обслуговування поточного або депозитного рахунків (у тому числі депозитного рахунку, який може достроково відкриватися за запитанням вкладника). Не вважається вкладом депозитний сертифікат, емітований банком та придбаний фізичною особою, якщо такий депозитний сертифікат може бути перепроданий іншій особі без згоди емітента»

Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України у своєму висновку № 16/3-1336/5553(309573) від 20.12.2016 року підтримує законопроект за реєстр. № 5553, внесений Президентом України, з урахуванням викладених зауваження щодо доцільності врахування при його розгляді оцінки потенційних ризиків для конкуренції в банківському секторі та бюджету, а також задекларованих Кабінетом Міністрів України та Національним банком України стратегічних напрямів реформування державних банків та інших банків з державним капіталом.

Національний банк України у своєму листі № 18-0006/102743 від 19.12.2016 року повідомляє про підтримку проекту Закону України про внесення зміни до Закону України  "Про банки і банківську діяльність" щодо гарантування державою вкладів фізичних осіб (реєстр. № 5553 від 19.12.2016), внесеного Президентом України.

Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України у своїх висновках до законопроектів за реєстр. №№ 5553-1 та 5553-2 висловлює зауваження до законопроектів та звертає увагу, що на розгляді парламенту знаходяться альтернативні законопроекти, спрямовані на вирішення аналогічного питання, у зв’язку з чим усі законопроекти, з метою опрацювання уніфікованих підходів до питання гарантування вкладів державних банків, доцільно розглядати разом.

Національний банк України не підтримує прийняття законопроектів за реєстр. №№ 5553-1 та 5553-2 та вважає їх такими, що підлягають відхиленню.

Враховуючи викладене, Комітет вирішив рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення зміни до Закону України "Про банки і банківську діяльність" щодо гарантування державою вкладів фізичних осіб (реєстр. № 5553 від 19.12.2016), внесений Президентом України, прийняти за основу та в цілому.

Доповідачем від Комітету визначено Голову Комітету Верховної Ради України з питань фінансової політики і банківської діяльності – народного депутата України Рибалку С.В.

 

 

Голова Комітету                                                                С.В. Рибалка

 

 

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Рішення Комітету”

17 червня 2022 15:16
06 грудня 2021 14:23
05 лютого 2021 12:27
17 листопада 2020 16:44
19 вересня 2019 16:46
28 лютого 2019 12:17
27 лютого 2019 11:57
08 лютого 2019 15:53
07 лютого 2019 12:05
23 листопада 2018 09:51