|
В Е Р Х О В Н А Р А Д А У К Р А Ї Н И
Комітет з питань фінансової політики і банківської діяльності
Р І Ш Е Н Н Я
Про проект Закону України
про облігації, забезпечені відокремленими активами
(реєстр. № 2784 від 06.05.2015 р.)
15 березня 2016 року
протокол № 40
Комітет на своєму засіданні 15 березня 2016 року розглянув проект Закону про облігації, забезпечені відокремленими активами (реєстр. № 2784 від 06.05.2015 р.), поданий народним депутатом України Довбенком М.В.
Даний проект Закону пропонує запровадити нову категорію боргових цінних паперів – облігації, забезпечені відокремленими активами, тобто облігації, виконання зобов’язань емітента за якими буде забезпечуватись активами забезпечувального покриття, для чого передбачене прийняття окремого спеціального Закону України, а також пропонуються відповідні зміни до Цивільного кодексу України та законів України "Про цінні папери та фондовий ринок", "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", "Про збір на обов’язкове державне пенсійне страхування", "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб", "Про банки і банківську діяльність", "Про господарські товариства", "Про депозитарну систему України" та "Про платіжні системи та переказ коштів в Україні".
Згідно із пояснювальною запискою до законопроекту необхідність його подання обумовлена тим, що різновиди боргових цінних паперів, які забезпечені активами, через їх передачу під повний контроль з боку інвесторів, є найважливішою формою залучення коштів для фінансування економіки, яка є поширеною на сучасних фінансових ринках. При цьому зазначено, що в Україні вже існує певний досвід обігу цінних паперів з забезпеченням – іпотечні облігації, що доцільно поширити на інші форми активів для розповсюдження на інших сегментах фінансових ринків України.
Згадані вище цілі даного проекту Закону дозволять, на думку його автора, усунути брак сучасних інструментів залучення кредитних ресурсів та підвищити можливості кредитування економіки тощо.
Головне науково – експертне управління Апарату Верховної Ради України висловило до законопроекту низку зауважень та визначило, що законопроект доцільно повернути на доопрацювання.
Кабінет Міністрів України надав свої зауваження та не підтримав законопроект, через, насамперед, значні ризики, пов’язані з виконанням зобов’язань за облігаціями, забезпеченими активами. Крім того, в урядовому висновку наведені пропозиції щодо змін деяких положень проекту.
Національна комісія цінних паперів та фондового ринку не підтримує законопроект, оскільки, на думку Комісії, він містить розбіжності та протиріччя із чинним законодавством щодо цінних паперів та фондового ринку, насамперед, стосовно Закону України "Про цінні папери та фондовий ринок".
Національний банк України повідомив про відсутність зауважень або пропозицій до законопроекту, але зазначив про можливість ризиків у зв’язку із запропонованими ним механізмами.
Комітет Верховної Ради України з питань бюджету ухвалив рішення, що даний проект Закону матиме вплив на показники бюджету.
Комітет Верховної Ради України з питань боротьби з організованою злочинністю та корупцією визначив, що у проекті не виявлено корупціогенних факторів, та законопроект відповідає вимогам антикорупційного законодавства.
За наслідками розгляду та обговорення законопроекту, з огляду на викладене вище, Комітет в и р і ш и в:
1. Рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про облігації, забезпечені відокремленими активами (реєстр. № 2784 від 06.05.2015 р.), поданий народним депутатом України Довбенком М.В., за наслідками розгляду в першому читанні прийняти за основу.
2. Після схвалення зазначеного законопроекту у першому читанні доопрацювати його до другого читання з урахуванням згаданих у цьому Рішенні зауважень та пропозицій суб’єктів законодавчої ініціативи, а також з урахуванням положень іншого комплексного проекту Закону України про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо регульованих ринків та деривативів (реєстр. № 3498 від 20.11.2015 р.).
3. Співдоповіді від Комітету на пленарному засіданні Верховної Ради України даний законопроект не потребує. Доповідати позицію Комітету щодо цього питання доручити автору проекту Першому заступнику Голови Комітету народному депутату України Довбенку М.В.
Голова Комітету С.В. РИБАЛКА