Стенограма засідання Комітету 6 жовтня 2015 року
20 листопада 2015, 14:51
СТЕНОГРАМА
засідання Комітету з питань фінансової політики
і банківської діяльності
від 06 жовтня 2015 року
Веде засідання Голова Комітету С.В.РИБАЛКА
ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні народні депутати! Шановні присутні! На засіданні комітету у нас присутніх сім народних депутатів, тобто кворум є. Засідання оголошую відкритим. Пропонується затвердити порядок денний засідання комітету з Регламентом розгляду питань, якісь є пропозиції.
Шановні колеги, хто – "за"? Проти? Утримались? Рішення прийнято. Одноголосно.
Перше питання порядку денного проект Закону про внесення змін до Закону України "Про порядок здійснення розрахунку в іноземній валюті" (реєстраційний номер 2638) від 10.04.2015 року. Доповідає народний депутат Корчик Віталій Андрійович.
БУРБАК М.Ю. Бурбак за нього.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Максим Юрійович.
БУРБАК М.Ю. Дякую.
Шановні колеги, на ваш розгляд є проект про внесення Закону України про внесення змін до Закону України "Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті".
Я коротко пояснюю суть справи, є у нас державне підприємство "Украерорух", яке надає послуги з аеронавігаційного обслуговування повітряних суден. І ми знаємо, що чинним законодавством встановлено обмеження строком 90 днів для зарахування виручки резидентів в іноземній валюті на їх валютні рахунки в уповноважених банках. А також передбачений суттєві штрафні санкції за порушення такого строку розміру 0,3 відсотки суми боргу за кожний день прострочення.
Державне підприємство "Украерорух" є партнером Євроконтролю. Євроконтроль – це європейський орган, який дає послуги з аеронавігації по всій Європі.
Тобто суть така, що коли іноземні судна пролітають територією України "Украерорух" виставляє рахунки Євроконтролю. Він, коли їх перевіряє, тобто по своїй процедурі, потім – здійснюється платіж, який зараховується на рахунки держпідприємства, ну в 90 днів ніколи вжитті просто підприємство не може вкладатися. Тому що там йде нальот, місяць є часу на виставлення рахунків, місяць на перевірку. Потім іноземні компанії, які здійснюють авіаперельоти можуть їх в суді оскаржувати, тобто в 90 діб не вкладаються і тепер не ясно теж на кого буде ставитися штрафна санкція в 0,3 відсотків від суми боргу. Тобто ми вийшли з пропозицією, щоб дана норма не стосувалася до компаній які надають експортно-імпортні операції при наданні послуги з аеронавігаційного обслуговування резидентами, провайдерами, аеронавігаційного обслуговування.
Прошу вас підтримати, тому що це є єдиний агент які надає ці послуги це є державне підприємство. Я думаю, що зараз для того, щоб після всіх тих подій які відбувалися в нашій країні і його надходження суттєво впали. І ми знаємо, що авіакатастрофа "Боїнга" …..-17, який був збитий, теж не найкращим чином позначились на його економічному стані, то думаю що… Прошу вас підтримати цей законопроект, тому що і Мінфін, і інші органи це підтримали. Дякую.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, …Да, будь ласка, ……………, вам слово.
ДЕМЧАК Р.Є.. Ну насправді і це підтримує Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України, ну, що хоч воно і не заперечує, але немає достатньої аргументації розрахунків чому все ж таки в 90 днів не вкладається як би це підприємство. І чому ми маємо скасувати? Там норма, взагалі, на 180 днів. Звичайно, що Національний банк зараз цю норму 180 днів він скоротив до 90 днів тимчасово, ну, врегулюючи ситуацію на валютному ринку. Але пропонується скасувати, взагалі, положення, що 180 днів, якщо ми розуміємо з тої презентації яка була, що місяць іде нальот, місяць іде звірка і достатньо ще 30 днів для того, щоб провести оплату. Це перше.
Друге. Кабінет Міністрів заперечує, щоб це було імпортно-експортні операції. Якщо це наше підприємство яке надає, експортує послугу, то чому ми тут вкладаємо в законопроекті ще і імпортні операції, тобто збільшуємо оплату і змінюємо ці норми. Тому є рекомендація Кабінету Міністрів замінити слова "експортно-імпортні" словом "експертними операціями".
Ну і можливо…
БУРБАК М.Ю.. Погоджуюсь з таким зауваженням.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.
______________. А все таки на рахунок аргументації 90 днів.
БУРБАК М.Ю.. ………….. завжди. Я просто чому подав цей законопроект, тому що до мене звернулися працівники державного підприємства в сфері управління Міністерства інфраструктури, який я очолював минулого року і попросили це пришвидшити ніж було б це з подачі від Міністерства інфраструктури. Раз.
По-друге, в 180 днів вкладались, але коли Нацбанк поклав обмеження 90 днів, ну це не реально зробити. І наприклад, маленький… Можу привести приклад, нами виставлені штрафні санкції Росії на суму понад 600 мільйонів гривень. Вони в суді. Їх оскаржують. Ну ми надали послугу, тобто і нам повинно зайти від Євроконтролю, який є оператором, який стягує з європейських партнерів за прольоти Європи і європейські компанії, які є в Європі і прольот української території, вони нам віддають валюту.
Тобто ці рахунки зараз оскаржуються в суді, і тепер державне підприємство сплачує 0,3 відсотків від суми штрафу, ну пені. А на кого? Воно ж не покладе на ту компанію, яка просто повинна вам сплатити, наприклад, тисячу доларів за прольот території. Тобто ця сума потім іде на збиток підприємств.
Це ніяк не покращує його економічну діяльність при тому, що його надходження впали в 3 рази в порівнянні з 13 роком, з об'єктивних причин.
Тобто можна, якщо є підтримка, то можна замінити з 90 на 180 днів. Але я думаю, що Нацбанк все ж таки колись зніме обтяження 90 днів. Тобто це нагальна потреба сьогодення зняти цю…….
_______________. (Не чути)
ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні колеги!
Головне експертне управління, яке дала позитивний. Да? Висновок. Кабінету Міністрів України теж. А Національний банк України своїм листом від 30.09 повідомляє, що концептуально не заперечує щодо прийняття законопроекту та зауваження на уточнення деяких його положень.
А можна думку Національного банку може почути? Є у нас хтось з Національного банку?
ДЕМЧАК Р.Є.. Ви ж хотіли тільки експортні. Тобто ми вже уточнили.
ГОЛОВУЮЧИЙ. …..Мінекономіки.
ГОЛОВУЮЧИЙ. А з Національного банку нікого нема? Ну правильно. Зачем.
ПРИЙМА І.М. ……законопроекти, які ……..не відносяться…
ГОЛОВУЮЧИЙ. Пана Новікова немає, нікому ходити. Я зрозумів.
Добре. Шановні колеги, які ще є……з цього приводу?
_______________. Погодитись.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Пропонується рекомендувати Верховній Раді України про внесення змін до законодавчих актів України щодо відновлення довіри між позичальниками та кредиторами прийняти за основу. Так?
_______________. (Не чути)
ГОЛОВУЮЧИЙ. З пропозиціями… Да. З пропозиціями Руслана Євгенійовича Демчака.
Якщо не заперечуєте, шановні колеги, хто – "за"? Да, за основу. Проти? Утримались? Дякую вам.
Питання друге, шановні колеги. Проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо законодавства з питань запобігання та протидії легалізації доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансування тероризму та фінансового розповсюдження зброї масового знищення (це реєстраційний номер 2430). Доповідає та співдоповідає Фурсін Іван Геннадійович. Будь ласка, вам слово.
ФУРСІН І.Г. Шановні колеги, членами нашого комітету був зареєстрований проект Закону України про внесення змін до деяких законів України щодо законодавства з питань запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом.
Мова іде про те, що 14 жовтня 14-го року вже Верховна Рада прийняла низку законів із серії протидії, а зараз мета цього проекту: удосконалення та уточнення окремих норм законодавства. Наприклад, мова йде про те, що ми будемо підвищувати, ми будемо збільшувати граничну суму, яка встановлюється для …….. операцій, що підлягають обов'язковому моніторингу. Раніше це було, ну зараз 150 тисяч гривень, пропонується зробити цю суму 250 тисяч гривень. Оскільки відповідно до рекомендацій ФАТФ рекомендовано використовувати граничний поріг, еквівалентний 15 тисячам євро.
Є і інші там приклади. Ну наприклад, ФАТФ рекомендує, щоб коли надається інформація про кінцевого бенефіціара та власника, щоб завжди була інформація про дату народження. Раніше у нас такого не було, тому пропонується, щоб це було внесено, ця поправка.
Є інші цікаві там нововведення. Ну наприклад, окремо там описується все, що касається терміну, що таке національно-публічний діяч, іноземний публічний діяч, тобто це стосується навіть народних депутатів, керівників партій і таке інше.
В цілому я думаю, що на сьогодні комітет… Я би рекомендував комітету прийняти за основу проект і попрацювати з ним.
Національний банк не заперечує проти прийняття даного законопроекту, а от Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради висловили низку зауважень.
ГОЛОВУЮЧИЙ. А в мене інформація, що не дало навіть, очікується висновок, чи є у нас висновки.
ПРИЙМА І.М.. Вже є…_______________. Сьогодні отримали.
ГОЛОВУЮЧИЙ. І я… Ну, я його просто не бачу.
ДЕМЧАК Р.Є. На доопрацювання.
ГОЛОВУЮЧИЙ. На доопрацювання так. Ага…
ДЕМЧАК Р.Є. Хотів би звернути увагу колег, на ще одну зміну, яка якби упустилася, по-моєму, з виду і... Так от, відносно до національно-публічних діячів, керівників керівних органів політичних партій не всіх зареєстрованих в Україні, але ще представлених у парламенті. Тобто ви розумієте, які партії у нас не ввійшли в парламент, тобто їхні керівники вони не підпадають під моніторинг і нові проекти, які на базі тої партії також вони не підпадають. Тобто зараз не підпадають, а пропонується вичленити, тобто цим законопроектом. І визначення публічних осіб не має наміру охоплювати осіб середнього або більш нижчого рангу у зазначених категоріях дію керівників партій. Тобто зразу якби це кидається в очі, що якби цілий спектр, цілий сегмент політичних діячів вичленяється, тобто випадає з під контролю.
Тому я вважаю, що треба відправити цей законопроект на доопрацювання суб'єктам ініціювання цих законопроектів.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, Руслан Євгенійович.
Так, будь ласка …. Я перепрошую, ………, а у нас перший заступник ще присутній фінмоніторингу ми можемо його послухати, а ви… Просто, якщо до нього запитання, можете до нього задавати.
РІЗАНЕНКО П.О... Якась тут… Я правильно розумію, що законопроектом пропонується прийняти з цього закону термін "близькі особи", в розумінні наведеному в Законі про засади запобігання протидії корупції. Ну, це от сторінка порівняльної таблиці третя, там є такі виключити, просто, якщо це, таким чином, то нагадую, що якраз по цьому визначенню закон застосовується до всіх пепів, тобто ……, як от наших українських так і закордонних. І ці близькі особи, це дуже широке коло. Тут от, я вибачаюсь, не тільки чоловік і дружина, не тільки члени сім'ї, а там і внуки, і прабабки, опікуни, усиновлені, усиновителі і ведуть спільний… спільно живуть, спільний побут.
Ну тобто я хотів зрозуміти, я правильно прочитав, що пропонується виключити з-під моніторингу цих близьких осіб у розумінні Закону "Про засади запобігання та протидії корупції"?
ГОЛОВУЮЧИЙ. Давайте, будь ласка, надамо слово першому заступнику Ковальчуку Андрію Трохимовичу. Да. Може він відповість на ці запитання?
Павло Олександрович, може першого заступника давайте почуємо з цього приводу?
Да. Будь ласка, вам слово.
КОВАЛЬЧУК А.Т. Дякую, шановні народні депутати.
Ну я хотів би дати пояснення, що дійсно цим законом прибирається термін "близькі особи", але тут він входить в поняття "пов'язані особи". Тобто цю норму ми не викидаємо термін "близькі особи", тобто він є в терміні "пов'язані особи". І це передбачено нашим законодавством і стандартами ФАТФ.
(Загальна дискусія)
РІЗАНЕНКО П.О... Я звернув увагу, що пов'язані особи визначені саме, як вони тут визнані… визначені. Це: "Пов'язаними особами національних публічних діячів, іноземних публічних діячів, діячів, що виконують значні функції у міжнародній організації, пов'язаними особами є їх члени сім'ї, а також, юридичні особи кінцевими одержувачами, яких є такі діячі чи їх члени сім'ї."
Тобто це зовсім інше коло осіб. Пов'язані особи у цьому визначенні, як тут є, вони не включають там братів, сестер, які не проживають з вами, бабусь, дідусів, прадідусів, прабабусь, внуків, правнуків.
Ну бо отой термін про який я казав, що "близькі особи", як він розшифровується Законом "Про засади запобігання та протидії корупції", він там до 30 осіб. 20 чи 30 осіб, категорій осіб. Це різні кола, взагалі, абсолютно різні.
______________. ……….. пропонується звузити коло осіб ………. які підпадають під моніторинг. Я правильно розумію?
______________. Я хочу сказати, що дійсно автор законопроекту дасть більш чітке пояснення, але …………. моніторинг не бачить проблеми, оскільки тут є пояснення ………. членами сім'ї", а це і є близькі особи, відповідно до нашого закону …………………. Закону про протидію відмивання коштів. Ми не бачимо в цьому проблем.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Я перепрошую. Шановні колеги, в мене є пропозиція, тому що наші колеги пішли, але висказали свою думку. Ми на сьогодні третім пунктом ставили питання про заслуховування роботи ……………, але не зміг прийти голова він у відрядженні як я розумію.
______________. Так, але, якщо ………………
ГОЛОВУЮЧИЙ. Тобто я пропоную ………….., я пропоную на наступний комітет його запросити і це питання перенести на наступний комітет, якщо ви не заперечуєте ……………
______________. А можна я роз'ясню относительно данного вопроса?
______________. (Не чути)
КОРОБКОВА О. Елена Коробкова, исполнительный директор ……..
Просто банковская система, вместе с Национальным банком мы поддерживаем полностью этот законопроект, потому что на данный момент согласно закону который действует сейчас ………. попадает треть населения это более 17 миллионов человек и банки вынуждены в ручную сидеть и перебирать всех этих людей. Для примера объясню. Если вы отправили, заплатили садовнику своему то садовник уже вместе с вами уже является "близькою особою", если вы кому-то отправили платеж за коммунальные и находитесь в одном здании то вместе с вами тоже уже является "пов'язані особи". Поэтому никаких казусов и то, что мы кого-то убираем абсолютно не будет. Я вот дам слово коллеге она дополнит.
______________. Добрый день!
ГОЛОВУЮЧИЙ. Я прошу прощение. Шановні колеги, є пропозиція. Давайте зробимо так, якщо у нас сьогодні немає голови, нам наступного тижня чи на наступний комітет треба послухати про його роботу звіт. Давайте може ми попрацюємо цей тиждень і наступний і на наступний тиждень цей законопроект винесемо на обговорення.
______________. (Не чути)
ГОЛОВУЮЧИЙ. У нас робота в комітетах.
Андрій Трохимович, я вас хотів попросити передайте керівнику, якщо можливо, щоб він зателефонував ми зробимо чи робочу групу, чи зустрінемось, ці питання обговоримо і на наступний комітет винесемо цей законопроект.
Шановні колеги, хто за таку пропозицію, прошу голосувати. Хто – "за"? Проти? Утримався? Один утримався. Рішення прийнято.
Дякую, шановні колеги. До побачення.